onsdag 12 april 2017

Uppdatering av Uppsala-kartan

Jag har gjort en ny version av kartan för Uppsala län. Det nya är att jag använder lite mer information från Open street map för att skilja grusvägar och traktorvägar. Dessutom har jag markerat de stigar (och annat) som är markerade som MTB, med svårighetsgrad om en sådan finns.

Jag har också gjort en speciell markering för gångbanor (footpath).

Jag har också gjort ett mindre utsnitt som täcker centrala delarna av Uppsala kommun och Knivsta kommun.

Ladda hem de nya kartorna här





























Tekniska detaljer

OSM-datat är nedladdat direkt i QGIS. Fälten som används är highway, som visar typ av stig/väg, och other tags, som bland annat innehåller information om underlag/beläggning och MTB-klassningar.

Alla vägar från OSM har klassats enligt följande regler och i den ordningen:

  • Alla stigar/vägar som är taggade med mtb visas som mtb. Om de dessutom har en scale visas den.
  • Highway=Path -> Stig
  • Highway=Footway -> Gångbana
  • Highway=Cycleway -> Cykelväg
  • Highway=Track och surface=dirt/earth/grass/ground/mus/sand = Traktorväg
  • Highway=Track och tracktype=3/4/5 -> Traktorväg
  • Highway=Track och surface=unpaved/gravel/pebblestone/compacted/fine gravel -> Grusväg

Läs mer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar